REAL FILHARMONÍA DE GALICIA.
Maximino Zumalave, director
Beatriz Cortesão, arpa
J. S. Bach: Oratorio de Pascua (1º, 2º e 3º mov)
O Oratorio de Pascua, BWV 249, do cal se conservan tres manuscritos, foi presentado como tal, a primavera de 1735 en Leipzig. A obra consistiu na reelaboración de material xa existente para ser empregado nalgunha ocasión relixiosa determinada. Destacouse que o tres movementos da introdución (ou abertura) forman unha especie de concerto grosso no que as voces se unen aos instrumentos no Allegro Final. Investigacións a mediados do século pasado parecen confirmar que ese tres movementos proceden dos numerosos bosquexos acumulados durante a composición dos Concertos Brandeburgueses presentados en 1721.
A. Civilotti: Hybris
Obra ganadora do Premio de Composición “Portus Apostoli”
Aunque el autor es partidario de que la música se explique por si misma,
quisiera comentar algunas cosas sobre la gestación y nacimiento de esta obra que fue
escrita expresamente para este concurso entre el período que va del 15 de septiembre al 25 de octubre del 2022.
En primer lugar la idea del título surge de esa idea de la tragedia griega, en la
que Hybris se entiende como desmesura o exceso. Tal vez como la insolencia de
medirse con los dioses. Y es así que interpretamos el espíritu que invade cuánto se
escucha un instrumento que por sus características tímbricas y también su cuerpo
sonoro, tiende a la intimidad…pero en esta obra asume el desafío, la osadía de
enfrentarse a un conjunto orquestal. La idea pues surge de plasmar en el título esa
lucha entre el individuo – microcosmos- (representado por el arpa solista), y la
colectividad – macrocosmos – en una oscilación de alternancias que busca expresar
esa idea.
Por otro lado he de comentar que el material armónico básico utilizado aunque
con mucha libertad , tiene su origen en otra que fue escrita en el año 1991: Variantes
Concertantes sobre un tema de Josep Soler, obra que a pesar de permanecer inédita
fue merecedora del Premio Internacional Ciudad de Cáceres 1992.
El tema de Josep Soler que daba origen a esa obra, que tiene características
dodecafónicas, sufre a lo largo de su desarrollo una suerte de metamorfosis
resultando al final irreconocible.
Es justamente ese último material el disparador y material básico de Hybris,
utilizado a modo homenaje a quien fue mi maestro ya que en los meses en que estaba
escribiendo la obra, él se estaba despidiendo de esta vida. Por lo tanto es un intento
de último homenaje y muestra de afecto y agradecimiento.
Alejandro CivilottI
L. v. Beethoven: Sinfonía núm. 5 en do menor, op.67
- I. Allegro con brio, en do menor
- II. Andante con moto, en la bemol mayor
- III. Scherzo. Allegro, en do menor – Trio, en do mayor
- IV. Allegro, en do menor
A deslumbrante Quinta Sinfonía de Beethoven é considerada unha das súas obras con maior perfección formal e habilidade compositiva. A sinfonía comezapresentando o coñecido motivo inicial de catro notas, cocal elabora posteriormente toda a construción sinfónica do primeiro movemento e cohesiona o resto da sinfonía. Nesta obra mestra Beethoven desprega todo o seu xeniocreativo e o seu talento para a variación melódica, o seuxogo rítmico e a súa desbordante imaxinación musical. No Allegro final non falta a referencia militar, que será un recurso importante tamén na súa Novena Sinfonía, nunmomento no que Europa estaba sumida nas guerras napoleónicas e o compositor pasaba por unha dura situación debido ó empeoramento da súa xordeira.
Beatriz Cortesão
Harpista portuguesa, Beatriz Cortesão nasceu em Coimbra e iniciou os seus estudos de
harpa com 7 anos de idade. As capacidades virtuosas, talento e personalidade única desta jovem artista têm atraído a atenção de muitas pessoas pela Europa e não só, tendo conquistado no passado mês de março o 3.º prémio e ainda o Prémio Mário Falcão pela melhor interpretação da peça “Puzzle” de Al Ravin, no 21.º Concurso Internacional de Harpa de Israel, um dos concursos mais prestigiados de harpa a nível internacional. Outros destaques na sua carreira são a colaboração com a Orquestra XXI, seleção como harpista da Orquestra de Jovens da União Europeia (EUYO) em 2021 e 2020, colaboração com a Orquestra Gulbenkian, com o Lisbon Ensemble 20/21, com o Ensemble D’Arcos, a interpretação do Concerto para Harpa e Orquestra, Op. 74 de R. Glière com a Orquestra Clássica do Centro (maestro José Eduardo Gomes) e com a Orquestra Filarmonia das Beiras (maestro António Vassalo Lourenço). A nível solístico Beatriz Cortesão tem vindo a realizar vários recitais em Portugal (Lisboa, Coimbra), Itália (Milão), Rússia (Moscovo), Eslovénia (Velenje), Espanha (Vigo). Em 2021 participou no recital Young Soloists inserido no Harpmasters Festspiele, em Münchenbuchsee (Suiça), e em 2019 foi Guest Artist no Lisboa Harp Seminar.
A sua educação musical iniciou no Conservatório de Música de Coimbra, onde estudou com Beatrix Schmidt e Erica Versace. Foi completando esta formação com a academia de harpa internacional HarpMasters, na Suiça, na qual tem vindo a participar desde os 16 anos, e que descreve como sendo das experiências mais inspiradoras que tem realizado. Atualmente, Beatriz frequenta o mestrado na classe da professora Irina Zingg, na Civica Scuola di Musica Claudio Abbado, em Milão.
Entre as masterclasses que tem frequentado constam as de Luisa Prandina (Primeira Harpa do Teatro alla Scala de Milão, Itália), Anneleen Lenaerts (Harpista na Orquestra Filarmónica de Viena, Áustria), Charlotte Balzereit (Harpista na Orquestra Filarmónica de Viena e na Ópera Estatal de Viena, Áustria), Petra van der Heide (Primeira Harpa na Orquestra Real do Concertgebouw, Amsterdão, Holanda), direcionadas em concreto para o aperfeiçoamento orquestral. A nível solístico frequentou masterclasses com Milda Agazarian, Ieuan Jones, Carolina Coimbra, Chantal Mathieu, entre outros nomes.
Beatriz Cortesão tem sido premiada em vários concursos de harpa a nível internacional: 21.º Concurso Internacional de Harpa de Israel (https://www.harpcontest-israel.org.il/the-21st-contest/), o III e IV Concurso de Harpa de Linda-a-Velha (Portugal), o IV Moscow Open Youth Competition Mark Rubin (Rússia), o XXVII Concurso Riviera della Versilia “D. Ridolfi” (Itália), entre outros.